Dagindeling
Tussen 07:30 en 09:00 uur: De kinderen worden gebracht en gaan vrij spelen. (er is eventueel nog tijd voor het eten van ontbijt)
08:15 uur: Brengen we Cees en Rianne naar school.
+/- 8.35 uur: Zijn we weer thuis. De kinderen gaan vrij spelen.
9.00 uur: Als er kleine kinderen zijn die slapen, kunnen die nu even naar bed of we gaan een wandeling maken als het weer daar mooi voor is.
9.30 uur: Met zijn allen gezellig aan tafel, als het mooi weer is dan doen we dit buiten in de tuin. We eten lekker wat fruit en/of groente en drinken iets en zingen we liedjes.
10.00 uur: Bij mooi weer lekker naar buiten in de tuin of een eindje wandelen. Bij minder goed weer knutselen, dansen en zingen, spelletjes, boekjes lezen.
11:30 uur: Aan tafel met de kinderen waar we een broodje eten en wat drinken, dit kan ook in de tuin zijn.
12:00-14:00 uur: Kinderen die slapen, gaan lekker naar bed.
De grotere kinderen kunnen nu eventueel met speelgoed spelen/knutselen waarmee de (kruipende) kleintjes nog niet mogen spelen.
14.30 uur: Cees en Rianne uit school ophalen.
14.45 uur: Met zijn allen gezellig aan tafel en dan drinken we water, thee of limonade met een biscuitje, rijstwafel of plakje ontbijtkoek of wat fruit.
15.00 uur: Spelen, knutselen of we gaan met mooi weer naar buiten in de tuin of even naar de speeltuin verderop in de straat, een boodschap doen of een rondje wandelen.
17.00 uur: Wanneer de kinderen (een potje) eten bij zich hebben wordt dit aan tafel gegeten, de rest mag eventueel nog een cracker/rijstewafel. Tijdens het spelen/lezen/puzzelen wachten we op de papa’s en/of de mama’s.
18:30 uur: Einde van de dag.
Dit is uiteraard een leidraad en we kunnen daar ook wat van afwijken. Tussen door doen we een activiteit. (knutselen, zingen, spelletjes, lezen)
Mijn streven is om minimaal een uur met de kinderen naar buiten te gaan per dag. Voor de kindjes die niet (goed) kunnen lopen heb ik een mooie meerling wagen, waar ook de allerkleinste in kunnen. Zo kunnen we bijna altijd wel even naar buiten voor een wandeling.
De baby’tjes draaien nog niet in dit schema mee. Zij volgen zoveel mogelijk het ritme dat zij ook thuis gewend zijn.
Verder kijk ik zoveel mogelijk naar de non-verbale taal van het kind om te zien wat het wel en niet wil. Zo geeft een baby al heel snel aan wanneer het moe is en behoefte aan slaap heeft.
Soms hebben de oudere kindjes ook behoefte aan een rustmoment. Dan gaan we lekker een boekje lezen of even uitrusten op de bank.
* De kinderen kunnen tussendoor altijd extra drinken en fruit krijgen.
De rustmomenten van de kleine kinderen worden afgestemd op hun behoefte en in overleg met de ouder om zoveel mogelijk het ritme van thuis aan te houden.